2015. február 22., vasárnap

Madarat tolláról, madártejet habjáról

Édesanyám egy tehenészetben dolgozott évtizedekig. A legkedvesebb időszak, mikor a borjúsoknál volt. Talán innen ered a szoros kapcsolat a sütemények és közötem. Miként lehet a kapcsolat egy tehéntrágya szaggal átitatott tehenészet és a sütemények között? Szeretem a trágya szagát, csak úgy, mint azt a meleg szagot, amit a tehenek párologtatnak ki magukból nyáron, és a frissen fejt tej szagát.Az iskola szünetben, vagy akár iskola időben a hétvégeken sokszor elkísértük anyut a munkába. Szaladgáltunk a borjúk ketrecei között, cseréltük az itatós vödrüket és az akkor óriásínak tűnő alumínium kádakba hortduk elmosogatni. Ezeknek a kádaknak a pereme időnként felért bármely cukrászda pultjával. A nénik, anyukám kolleginái olyan igazi pirospozsgásarcú, mosolygós vidéki asszonyok, akik nem csak zavarba ejtő vicceket tudtak mesélni, de olyan süteményeket sütöttek, amit mostanában csak sátoros ünnepeken látok. Ha máskor nem, de vasárnap kettőkor biztosan a rögtönzött cukrászdában álltam, és hallgattam az egyél drágám, és még ezt is kóstold meg mondatokat, és a recept cseréket. Majd ami nem fért már belénk sütemény, szebbnél szebb szalvétákba csomagolva vihettük haza. A többes szám a testvéreimet jelöli, akik szintén kapcsolatot ápolnak a süteményekkel. Volt egy édesség, ami kilógott a sorból, ami nem szalvétába csomagolva érkezett hanem, befőttes üvegben. Madártej. A háznál nevelt tyúkok tojásából és a frissen fejt tehéntejből jobbat, finomabbat el sem tudnék képzelni. Anyukám is sokszor készítette odahaza, majd miután kirepültem a családi fészekből, azon kaptam magam, hogy valamiféle roboráló étekként állt elő a madártej. Ha korházba kerültem, vagy bármi betegség utolért, jobbulást a madártejtől vártuk. Annyira így volt ez, hogy a kisebbik lányom születésekor már előre elkészítettem, hogy látogatáskor megkaphassam.

Az élet úgy hozta, hogy szerencsére most is frissen fejt tehéntejet rejt a hűtőnk, és anyukám tyúkjai is rendületlenül tojják a hamisítatlan falusi tojásokat.

Ma, a böjt kezdetén arra gondoltam megajándékozom a családom. A gondolatból is eltűnik a rántott hús, ha leveses tányérból már melegen kanalazhatjuk a madártejet.








RECEPT

1 1/2 l tej 
12 tojás
csipet só
10 evőkanál porcukor
1 rúd vanilia













A tojásokat különválasztjuk, 4 ek cukorral, sóval habbá verjük a fehérjét,majd a sárgáját szintén 4 ek cukorral kihabosítjuk,kevés tejjel kikeverjük. A tejet a maradék cukorral és a felhasított vanilia kikapart belsejével felforraljuk. A tojásfehérjéből galuskákat szaggatunk a forró tejbe, óvatosan pár perc alatt megfőzzük, majd kivesszük a tejből. Egyszerre négy galuskánál többet nem érdemes kiszaggatni, hogy legyen helyük megdagadni. Ezután a tojássárgákkal sűrű krémet főzünk a tejből, majd tálaljuk a habgaluskákkal együtt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése