2017. szeptember 8., péntek

Ezüstgaluska



Azt már szinte mindenki tudja róla, hogy az Ősz, a kedvenc évszakom. Szeretem a színeit, a fényeit, az illatát és nem utolsósorban az ízeit. Olyan összegzése az évnek. Az aratás, a betakarítás időszaka. A szálas gabonák már a tárolókban, de a napraforgó, a kukorica még eztán kerül betakarításra. Az őszi barack, nevével ellentétben az idei forróságtól, már javában az üzletek polcain sorakozik, de a szilva, a szőlő most kezdi szezonját. Én is izgatottan várom, hogy megkezdhessem a teraszra felkapaszkodott szőlőm szüretét. Már csipegettem belőle, és ígéretes termésnek bizonyult. Tegnap, a kedvenc zöldségesemhez csupán a nyusziknak ugrottam be káposztáért, mikor megláttam a gyönyörű, hatalmas, hamvas szilvákat. Imádom a szilvalekvárt, a szilvás gombócot, a szilvalekváros gombócot. A lányaim nagymamájától maradt ránk örökségül, hogy ezeket a gombócokat mákba forgatva készítjük.
Hogy honnan maradt örökségül az ezüst galuska, már nem is emlékszem, azt tudom, hogy Én neveztem el így. Mert a tésztája az arany galuskáé, és az aranyló dió helyett, ezüstös mákkal készül, mindamellett némi rafinériával.
A rafinéria pedig annyit jelent, hogy a megkelt citromos galuska tésztánkat kinyújtom, ízletes szilvalekvárral megkenem, feltekerem és akár a kakaós csigákat, felvágom és a tepsibe sorakoztatom. A közeit olvasztott cukros vajjal megkenem, és citromhéjas, porcukros mákkal szórom be. Sodó nem készül mellé, mint az aranygaluskánál, felforrósított szilvalekvárral locsolom meg tálaláskor és egy pohár hideg tejet iszom mellé. Akár csak a mai délutánon.

Ezüst galuska tésztája:

45-50 dkg liszt, 10 dkg porcukor, kk só, 2,5 dl tej, 2 tojás sárgája, 5 dkg olvasztott vaj, 1 citrom reszelt héja, és 3 dkg élesztő.
A lisztet keverőtálba szitáljuk, hozzá adjuk a porcukrot, sót, majd a tej egy részében felfuttatott élesztőt, végül apránként hozzá csorgatjuk a langyos tejben elkevert tojások sárgáját és az olvasztott vajat.

30 perc kelés után nyújtjuk, kb 15-20 dkg lekvárral megkenjük. Ezután feltekerjük és vagy sütőpapírral bélelt, vagy kivajazott tepsibe sorakoztatjuk úgy, hogy helyet hagyunk a következő kelésre, illetve a jó sok finom citromos máknak.
5 dkg olvasztott vajjal körbekenjük a csigákat majd meghintjük a mákkal.
20 dkg mákhoz két jó evőkanál porcukrot kevertem.


Tálalásnál ízlés szerint felforrósított lekvárral megcsorgatjuk és 1 bögre tejet kínálunk mellé.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése