2016. november 10., csütörtök

Habcsók ide, habkarika oda ( közelednek az ünnepek )




Mennyit is alszunk még karácsonyig? Nem is tudom pontosan, nincs a közelben a kisebbik lányom, de Ő tudná kétség kívül. A levelét már megírta a Jézuskának biztos, ami biztos ugyan, már második éve, az íróasztalomra biggyeszti és elslisszol. Pont úgy teszi le, mint pár éve még a falunk Betleheménél. A Jézuskának írt levelet, úgy szoktuk kézbesíteni, hogy kiválasztottuk a legködösebb estét. Köd, sötétség és halk zene, akár a mesékben. Annyira magával ragadta a lányokat, hogy alig mertek közel lépni, és a Kis Jézus mellé letenni a levélkéket.
Szóval a levél már kézbesítve, így azt gondolom Én sem vagyok korán, hogy megosszak, egy két ünnepi fogást legyen az ötlet díszítésre, vacsorára, ajándékként, vagy a már megszokott hagyományos sütemények frissítésére. Ma díszítésre és ajándékként is csomagolható habcsókokról írok, valamint a süteményes asztalra is tálalok egy hagyományos süteményt, ünnepi ruhába öltöztetve.
Első ként a habcsókok, habkarikák.
Év közben is készítek habcsókokat, torták díszítésére. Mivel karácsony tájékán a Nagybátyámtól évről évre egy nagy doboz habcsókot kaptam, így bátran kijelenthetem, remek ajándék. Mindig nagyon boldoggá tett vele. Kandírozott gyümölcsök és darabolt dió lapult minden egyes habkupac belsejében.
A habcsókok úgy készülnek, hogy a szoba-hőmérsékletű tojás fehérjét lemérem. Ahány gramm, annyi kristály cukorral és egy csipet sóval kezdem el felverni. Mikor már kemény és szép fényes, akkor ugyan annyi porcukrot is hozzá keverek, amennyi a kristálycukor volt. ( Senki nem mondta, hogy fogyókúrás a dolog :) ) Addig verjük tovább a tojás habot, még meg nem tartja a formáját, ha kiemeljük belőle a keverőket. Ekkor habzsákba töltöm, amibe csillagos fejű véget teszek. Ha habkarika készül, akkor határozott mozdulattal és folyamatos nyomással két kört kanyarítok egymás tetejére. Ha a sütőlemezt telerajzoltuk a karikáinkkal, szitán keresztül meghintjük a tetejüket porcukorral majd, irány a már előmelegített sütő 80 fokra és két, de akár három órát is ebben szárítjuk a karikáinkat. A habcsókokkal szintén így járunk el, azzal a különbséggel, hogy előtte kihalmozzuk a rejtett ajándék diót, mogyorót, kandírozott narancshéjat, vagy akár aszalt szilva darabkákat. Erre nyomjuk rá a habkupacokat.
Úgy szoktam időzíteni a sütést, hogy ha kikapcsolom a sütőt, ne kelljen kivennem belőle, a maradék hőben is tovább száradhatnak.
Díszes üvegben tárolhatjuk a fogyasztásig. És az sem baj, ha rá rá jár a család, mert bizony sokszor hallom az üveg tetejét koccanni, ha arra kanyarodik valaki. Az étkező asztalon díszként is jól mutat, még apránként lefogy. És ha már az asztalnál tartunk. Habkarika a fánkon, habcsók az üvegben, legyen hát a süteményünk tetejében is.
Olyan Rákóczi túróst gondoltam ki, ami összhangba hozza mindezt.
A túrós tésztáját úgy készítettem, hogy a kedvenc linzer tésztámat, felturbóztam mandula liszttel.
Recept: 15 dkg mandulaliszt, 15 dkg sima liszt, 10 dkg porcukor, csipet só, 1 kk sütőpor, 20 dkg vaj,1 tojás sárgája és 1-2 kk tejföl . A tésztát összeállítjuk, és még előkészítjük a kosárkákat, a hűtőben pihentetjük.
24 db kosárka jött ki nekem ebből az adagból. Olvasztott vajjal kikentem a formákat, meghintettem liszttel és a tésztából 24 gombóckát formáltam, amit akkurátusan a formákba nyomkodtam.
Az ünnepinek szánt barack lekvárunkból, ( ünnepi, mert a lányaim nagymamája évekkel ezelőtt készítette, és pár éve örökségként tartjuk becsben) mindegyik kosárba egy kanálkával beleteszünk. Erre a lekvár kupacra kerül rá a túró hab.
Túróhab : 2 tojás sárgáját habosra keverünk 3 dkg cukorral, majd citrom héja, levele ízesíti tovább. Ebbe a krémbe keverünk 20dkg áttört túrót és a végén beleforgatjuk a tojások fehérjéből vert kemény habot, amit szintén 3dkg cukorral verünk fel.
A túrókrémet elosztjuk a kosárkákban és 180 fokon szinte készre sütjük.
Addig még a sütőben készül, 2 tojás fehérjét gőz felett csipet sóval és annyi kristálycukorral, amennyi a fehérje súlya kemény habot verünk. Óvatosan a nyomózsákba kanalazzuk és a már majdnem kész kosárkákra karikázzuk. Én bevallom készre sütöttem, mert a tojáshabok pirítására szakács fáklyát használtam.
Ha még nincs a háztartásban ( érdemes beszerezni, nagyobb áruházak polcán már háztartási használatra 3-4000 Ft -ért is kaphatunk ) abban az esetben visszadugjuk a sütőbe a kosárkákat és ott pirítunk rá a habokra.
A tradicionális Rákóczi túróst is érdemes fejben tartani, mert igazán finom süteményt készíthetünk akár ezeken a borongósabb délutánokon, amiket a következő napokra jósoltak az időjósok.

Remélem sikerült egy ötletet adnom, igyekszem az ünnep előtt megosztani olyanokat, amik az én fejemben valamiért megfogalmazódnak. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése