2016. február 8., hétfő

A helyszín Byala (sárgarépalekvár citrommal, vaníliával)



A 80-as évek vége. Byala, Bulgária, tengerpart. Az első tengerparti élmény. Emlékszem, leszálltunk a buszról, és abban az időben divatos bőszáru barna vászonnadrágomban futottam a tengerbe, és éreztem először a tenger sós ízét.
A minap munkából autóztam haza, és éppen az utcánkba kanyarodtam be, mikor belém hasított ez az élmény. Nem tudom honnan, és miért jött elő az emlék, de láttam magam előtt az utcákat, a szállásunkat, a tengert, a reggelt mikor a helyi pékségbe letakart tepsikkel igyekeztek a helybéliek. Később derült ki, hogy hatalmas paprikákkal megrakott tepsik vannak letakarva, amit a még meleg kemencébe süttettek feketére. Akkor még nem ismertem fel tudatosan a kulináris élményeket, de úgy tűnik elraktározódott, mert most a semmiből egyszer csak előtörtek. Emlékszem az ujjnyi halakra, amiket ropogósra sütött a házigazda és görögdinnyével ettünk. És emlékszem, hogy a kedvenc ételem egyikét itt is ehettem, a parton. Palacsinta! Lekváros palacsinta. A mennyekbe tud repíteni. És ott sem volt ez másként, csupán annyiban, hogy nem mindennapi lekvárral volt megtöltve. Az ízét megérezve izgatottan tekertem szét és elemeztem, mi lehet ez a finomság, amit ez idáig még palacsintában nem éreztem. Sárgarépa. Citromos, sárgarépalekvár.
Alig vártam a reggelt, hogy kinyisson a kedvenc zöldségesem és egy rakat sárgarépával, citrommal a szütyőmben jöhessek haza és vessem maga a konyhába. Az eredmény? Most még éppen hűl. De holnap, belekerül a palacsintámba, és amit üvegbe zártam, más most inspirál valami igazán remek húsvéti sütemény megalkotására.

Sárgarépa lekvár, citrommal, vaníliával

Recept: 60 dkg tisztított, reszelt sárgarépa (nagylyukú sajtreszelőn) két citrom reszelt héja, leve, 1 ek vanília eszencia 1 tasak 3:1 lekvárzselésítő. 2 dl víz.

A cukrot a zselésítővel elkeverjük, a répát citrommal, vaníliával és a vízzel, megpároljuk. Hozzáadjuk a zselésítőt, és pár perc rotyogtatás után üvegbe zárjuk.
 Amit elől hagytam, édesség gyanánt vajas kenyérre kenem, jut még abba a palacsintába is.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése