2016. szeptember 7., szerda

Az ősz első tortája ( Szilvahabos mák torta )

Mindenkinek megvan a maga kedvenc
évszaka. Én ugyan minden évszak kezdetén elcsábulok, és azt mondom éppen ez az mert, tavasszal magával ragadnak a tulipánok, télen a ropogós hópaplan, amit az utóbbi időben ritkán élek meg, de egy valami übereli mindezeket, az ősz. Az ősz színei, illatai, ízei. A nedves föld szaga, a még meleget adó nap fénye, a vadszőlő pirosa, az othelló kékje, a körték, az almák a dió, a borok, a gombák, felsorolni is nehéz. Ilyenkor, plédet teríteni a vállamra és kiülni a terasz lépcsőjére akár a kávémmal, akár egy finom falattal a kezemben. Ma, mikor még nem ért ide a csillagászati ősz, és volt ereje a napnak is rendesen, nem volt szükség plédre. A napközbeni kávézásomat a lépcsőn ücsörögve töltöttem el, és kora estére, mikor éppen a szomszéd háza mögött lebukott a nap, szóval akkor szeltem meg az ősznek ajánlott első tortámat, majd fogyasztottam el a lépcsőn ülve. A mák és a szilva sem hiányozhat egy őszi terítékről. Tegnap, kicsit hosszúra nyúlt utam során betévedtem a kedvenc zöldségesemhez, csak úgy céltalanul. Hatalmas liláskék szilvák kellették magukat a szőlők és őszibarackok között. Nem tudtam ellenállni és kár is lett volna. Mára már kigondoltam és meg is szeltem a belőle készült tortánkat.

Szilvahabos mák torta
Recept: liszt nélküli mákos alap.
5 tojás sárgáját habosra keverünk 125 gramm porcukorral, majd 125 gramm puha vajjal tovább habosítjuk. 1 evőkanál frissen facsart citrom levét és fél dl tejet óvatosan hozzá keverünk. A tojások fehérjét, egy csipet sóval és 75 gramm cukorral keményre verjük. Egy két kanállal meglazítjuk a sárga krémet, majd a krémbe elkeverünk 200 gramm darált mákot. Miután simára kevertük, a maradék habot óvatosan beleforgatjuk. Előkészített tortaformában 180 fokon megsütjük. Még hűl a tortalap, elkészítjük a szilva habot.

Szilva hab és szilvakocsonya

80 dkg szilvát kimagozunk és 3 -4 dkg, ízlés szerinti cukorral, egy evőkanál citrom levével addig rotyogtatunk, még a szilva megpuhul és a héja bíborra színezi a gyümölcsöt. Botmixerrel pépesítjük. 4-4 dl különmérünk. Az egyik felébe egy vanília kikapart magját és 4 lap előzőleg beáztatott zselatint elkeverünk. Ez a pép kerül elsőként a tésztánk tetejére, és hagyjuk rajta kicsit dermedni. (a tésztánkat kapcsos tortaformába fektetjük és ide töltjük a krémeket) A másik 4 dl meleg szilvapépben pedig 8 beáztatott zselatin kerül. A pépből egy fél deciliternyit félre teszünk, ezzel cifrázzuk meg a szilvahabunk tetejét. 4 dl tejszínt habbá verünk, és a már kihűlt szilvapépbe keverjük. Ízlés és persze szilva kérdése is, hogy kap e még cukrot, az én ízlésem nem kívánt többet. Ez a tejszínes szilvahab kerül a péppel már beöntött tortánk tetejére, és ekkor jöhet a cifrázás a félretett gyümölcsvelővel. Három óra dermedést követően eltávolítjuk a tortakarikát és már tálalhatjuk is a szaftos, és könnyed szilvahabos mák tortánkat.

Jó étvágyat kívánok !





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése