2015. szeptember 14., hétfő

Itt van az ősz, itt van újra




A díszkáposzták és a gömbre vágott aprófejű krizantémok megjelenése, mikor a cicáink felváltva hordják az egereket a szántóföldről, tagadhatatlan jele, beköszöntött az ősz. A bőrre emlékeztető patán falevelek kezdenek sárgulni és kékes, lilává érnek a vadszőlőn a termések. Szeretem ezt az évszakot, igazából a kedvencem.  Nagyokat lehet sétálni az erdőben, még ha gumicsizmában is teszi ezt az ember. Érezni a nedves, meleg föld szagát és a szerencsésebbek bele botolhatnak erdei gombákba, még felfedezhetnek itt, ott erdei szedret, és már vörösen izzik a csipkebogyó, és felváltva sorakozik az enciánkék kökénnyel az erdei utakon. A kedvenc zöldségesem rekeszeiben is megjelennek az ősz zöldségei, gyümölcsei. Nagy kedvenceimmel, a körtével, fügével, szőlővel, és a tél végéig elkísért sütőtökkel és céklával. Lassan a kelbimbót is újra készíthetem köretként, és izzíthatok a bogrács alá, mert nekem az ősz, ami a bográcsos ételek jelenlétét indokolja.  Pácolhatom a vadhúst, ami különösen értékes a terített asztalunkon.  Mindig magával ragadtak azok a festmények, ahol roskadásig megrakott asztalokon, nehéz brokát terítőn az ősz gyümölcsei, kupákban a bor, és mindemellett ha nem ezüstben, hatalmas fatálakon vadhús.  Ha most egy megrakott lakomaasztalra desszertet is kellene tálalnom, az vagy valami meleg pite, vagy rétes lenne, ez volt a fejemben mikor igyekeztem a minap a zöldségeshez. És ott volt a sütőtök már a polcon, nem messze tőle a friss füge, és mák is, amit nehéz lett volna otthagynom. Sárga sütőtök, kékesszürke mákszemek és a füge, mellé még egy bió citrom és fejben már össze is állt a gondolat. Lerezeltem a tököt, mákot sütőporos lisztel összekevertem, majd a tojásokat különválasztva cukorral kikevertem, citrom leve és reszelt héja és már kevertem is őket egybe, majd miután elkészült és megsült, alig vártam, hogy sajtkrémet kenhessek a tetejébe akár tavasszal a répatortára, díszítésként a friss fügéből és enyém az élmény, illetve miután leírom a hozzávalókat, remélem másoké is lesz ezen az őszön.

Tökös-mákos

20 dkg darált mák, 15 dkg liszt, 2 kk. sütőpor. csipet só, összekeverve, 3 tojás szétválasztva, 7.5 – 7.5 dkg cukorral habosra keverve a sárgáját és fehérjét, majd 30 dkg reszelt sütőtök, citrom leve héja.

A sárga tojáskrémhez a reszelt tök, majd a lisztes keverék végül a fényesre vert tojások fehérje, kivajazott sütőforma lisztel meghintve, 180 fok a sütőben, némi türelem, és ha már ki is hűlt, mascarpone kevés porcukorral kikeverve, szájíze válogatja az édességi szintet (ez tapasztalat) egy szelet füge a tetejébe és már kívánhatjuk is a Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése