2015. január 29., csütörtök

Rókagombás Tatin


Különös kapcsolat van közöttem és e között a számomra őszi,téli meleg sütemény között.
A borított torta történetét biztosan sokan ismerik mikor is ,szórakozottságában egy Orléans környéki fogadóban a fogadós kisasszony ,a desszertnek szánt ,felszelt almákat egy serpenyőbe berakta a kemencébe.Minderről megfelejtkezve,a csodás sült alma illatára eszmélt.Mit volt mit tennie,a desszertnek szánt tésztát kinyújtotta ,ráfektette az almaszeletekre és megsütötte.Imádkozott,hogy a rondának tűnő ételt ,elfogadják a vendégek.Tányérra borította és feltálalta.Tetszett e?Azóta is erről híres a környék.Nos,hogy híres lesz e az Én változatomtól a környék azt nem tudom ,de remélem bekerül egy két receptes füzet lapjai közé.

Már az első találkozáskor azt éreztem,annyira őszi torta,hogy érzem az avar illatát az alma mellett,és jött a gondolat,az avar, az erdő az erdőben a nedves föld, a nedves földön az erdei gomba.Ha mindez ilyen élesen van a fejemben,muszáj valahogy eggyé varázsolnom.Próbálkoztam volt,hogy csokoládéba tettem a finomra őrölt szárított gombát,mindezzel bevonva a tortát volt,hogy meleg öntetként került a tortaszeletek mellé.Az éjjel nehezen aludtam el,csak néztem a narancssárgán lobogó tűzet a kályhaüveg ablakán,akkor hasított belém a gondolat,a tésztájába fogom keverni.Majd így is tettem.
Mostanra hatalmas pelyhekben ,szép csendesen beterítette a hó a teraszunkat,ide bent karamelizált alma és rókagomba illat járta át a házat.Nem lehet nem szeretni ezt a meleg tortát.


RECEPT


Tészta:

230g finomliszt
 10g szárított őrölt róka gomba
 80g porcukor
 1 kk sütőpor
csipet só
citrom reszelt héja
150g fagyos vaj
1 tojás
1 ek tejföl

 finom ,tésztát gyúrunk mindebből.


Megtisztítunk 1 kg almát,felszeleteljük,a citrom levével meglocsoljuk,hogy ne barnuljon meg.

Pite formát,formákat ,ez attól függ hogy szeleteket szeretnénk,vagy külön külön minden vendégnek kis pitéket készítünk,kivajazzuk.A formát kristály cukorral meghintjük,ez egy 28 cm-es pite formánál 10dkg , 220 fokon meg karamelizáljuk,vigyázva ne égjen meg!Ezután is óvatosnak kell lennünk,mikor a forró karamellbe elrendezzük az alma szeleteket.Ráborítjuk a kinyújtott tésztát ,villával megböködjük és a sütő hőjét 180 fokra csillapítva készre sütjük.Miután elkészült öt percnél nem tovább pihentetjük,mert akkor beleragad a formába.Megfelelő méretű tányérral leborítjuk és szépen átfordítjuk,hogy a torta tálalásra készen álljon.

Jó étvágyat kívánok!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése